donderdag 23 juni 2011

Kunstenaarskaartjes


Artist Trading Cards (ATCs) zijn kaartjes van 2,5 bij 3,5 inch groot (64 x 89 mm) met kleine kunstwerkjes erop. Achterop signeert de maker het kaartje, zet er een datum en eventueel een titel op. Deze ATCs kunnen vervolgens worden geruild tegen die van anderen. Dit kan "in person", maar ook via de post of via internet.
Via de Engelstalige versie van de website Tekenen en zo (Kids artists) kwam ik in contact met Amy Baldwin. Amy is art teacher op een school in Millington, Michigan. We besloten om ATC's te gaan uitwisselen met elkaar. Zij heeft haar grade 5 en 6 leerlingen verteld over onze school, ik heb mijn leerlingen over haar school verteld.
Het was heel spannend om de kaartjes te versturen, maar vooral om zelf een dikke envelop met ATC's te krijgen. Na deze ruil zijn er nog heel wat brieven heen en weer gegaan tussen mijn Nederlandse leerlingen en Amy's Amerikaanse 'students'.

Ook met Anna Pietrolungo van Essendon North Primary School in Australiƫ hebben we kunstenaarskaartjes geruild. We zochten de school op in Google Earth, bekeken Anna's weblog en de website van de school. Er klonken vele oh's en ah's toen we zagen dat de Australische leerlingen schooluniforms droegen! In Nederland is dat niet voor te stellen en de discussie over de voors en tegens duurde dan ook een hele tijd. Veel leerlingen zagen er geen enkel voordeel in!

Mijn groep 8 maakte ongeveer 35 kaartjes. Onderwerp en materiaalkeuze waren vrij. Ik lamineerde de kaartjes, we schreven samen een brief en stuurden dit naar AustraliĆ«. Hopelijk zijn hun kunstkaartjes ook bijna klaar, want anders zal mijn groep 8 er weinig meer van zien omdat ze over 2 weken onze basisschool gaan verlaten!

1 opmerking: